Racen op een tandem - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van WiebePrina Zonen - WaarBenJij.nu Racen op een tandem - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van WiebePrina Zonen - WaarBenJij.nu

Racen op een tandem

Door: prina

Blijf op de hoogte en volg WiebePrina

18 December 2015 | Suriname, Paramaribo

donderdag 17 december
WHAAAA voor het eerst verslapen we ons!!! … Het is half 7.. De kinderen slapen ook nog.. dat doen ze anders nooit! (de meest gezegde zin, sinds ik een ouder ben) ..hebben we geen brood meer in huis voor Hero op school! Wel yoghurt om mee te nemen gelukkig.. maar we zouden ‚m vroeger brengen, zodat we vroeg konden gaan fietsen, en weer op tijd terug zouden zijn als Hero uit is.
Als we zo laat wegrijden staat het verkeer natuurlijk vast.. na terug naar huis geracet te hebben, blijken de winkels ook nog dicht te zijn, dus geen ontbijt voor niemand. Maar met een stevige fietstocht moeten we toch echt eerst goed eten! Willy is al pannenkoeken aan het bakken.. heel lekker.. maar al met al vertrekken we een uur later dan gepland. Ik wil Hero écht niet te laat ophalen.. hij heeft moeite met wennen, dan wil ik hem daar niet te lang in z’n eentje laten wachten.

We besluiten om toch te gaan. Drie fietsen kunnen we van onze gastvrouw huren en ik op de tandem met Bink. Het is even wiebelig met z’n tweeën op de fiets.. maar al snel gaat het snel. Super snel. Sneller dan de space ;)

Het is een half uur fietsen over de Anton Drachtenweg. Een drukke straat langs gigantische woningen of hotels en evenwijdig aan de Suriname rivier. Achteraf horen we dat Bouterse aan deze straat woont. In Leonsberg stappen we op de boot naar de overkant van de rivier. De fietsen worden ingeladen en wij ook. De bootsman is een goede reclameman.. hij vertelt dat hij meteen langs de dolfijnen kan varen.. ons afzetten op Nieuw Amsterdam.. daarna door naar Plantage Pepperpot… en dat alles voor een schijntje. Dat wij reageren met „We hebben geen tijd” gaat er bij hem niet in hahahaha en dat snap ik!! Hij blijft het proberen, het lijkt ons ook erg leuk, maar Hero moet echt om half 1 opgehaald worden.

Na een kwartiertje varen komen we aan de overkant „Laat de fietsen maar in de boot, want anders sjouwen we ze er uit, moeten jullie ze meteen weer op slot doen en sjouwen we ze daarna er weer terug in.” ..euhhh ja, klinkt logisch, maar ook eng.
Terwijl we schoorvoetend akkoord gaan, stappen we allemaal uit en gaat de bootsman bij de politiepost koffiedrinken totdat we terug zijn hahahaha oké!

Fort Nieuw Amsterdam is mooi.
www.fortnieuwamsterdam.com Het is een groot terrein met allerlei onderdelen en een mooie natuur. Het fort is gebouwd op het punt waar de Suriname rivier en de Commewijne rivier samenkomen en naar de zee stromen. Vanaf dit fort konden de achterliggende plantages beschermd worden. Het heeft later meerdere functies gekregen en als laatste was het een gevangennis tot 1982, vanaf toen was het een museum.
Het lijkt echt alsof je in een film loopt. Een aanrader.

Het zonnetje brandt goed, Willy voelt zich niet zo lekker.. zeer waarschijnlijk vanwege d’r arm en dat we een flink eind in de zon hebben gefietst. We gaan ergens onder een prieeltje zitten naast een enorme speeltuin. Bink heeft gefietst, gelopen en gerent door Fort Nieuw Amsterdam en gaat nu als een wezenloos van de ene glijbaan op de andere..

Gezien de tijd gaan we weer terug. En ja hoor.. de bootsman wacht relaxt op ons in zijn boot. Die fietsen staan nog in zijn boot. Het is een heerlijk tochtje terug met de wind door onze haren. Hij probeert weer zijn reclamepraatje, maar geeft ons uiteindelijk zijn visitekaartje. We gaan ‚m later nog bellen, als we wel de hele dag de tijd hebben :D

We zijn op tijd voor Hero!! Yess. We lunchen thuis, houden siësta, ik fiets de fiets weer naar de stad en ga vroeg m’n bed in. Denk dat we iets te veel zon hebben gevangen tijdens het fietsen. Iedereen voelt zich sloom en zwaar met een lichte hoofdpijn, behalve Bink. Die droeg ook z’n mooie hoed.

vrijdag 18 december
Vandaag is het weer goed geregeld :) Ik zit om 7:15 uur met mijn vader en Hero in de auto naar school (wij kunnen het makkelijkst vroeg opstaan haha). De hele rit zingen we liedjes en Hero zingt en gebaart alles mee. Hij is heel vrolijk! Als we voor school parkeren, komt er even een klein zeurgeluidje uit, maar dat is ‚t.
In de klas laat hij zich van me afglijden en loopt gelijk op de juf af. Zij pakt z’n favoriete muziekjes speeltje, maar ondertussen graait hij al in de doos met speelgoed die onder een tafeltje staat, gooit eruit wat hij niet wil, heeft z’n twee autootjes die hij wel wil, gooit al het speelgoed weer terug in de doos en gaat met zijn twee autootjes op de grote stoel van de juf zitten en speelt op haar bureau met zijn autootjes. Hahaha alsof hij dus thuis is. Prachtig. De juf vindt het ook grappig. Ze vertelt er lachend bij dat hij vaak zo zit en dan ook nog haar telefoon uit haar tas graait en ‚m aan probeert te zetten!! wowow.. das weer een stapje te ver ..t meneertje wordt veel te bijdehand.

‚s Morgens gaan Wiebe en Adri tripjes regelen in de stad. Het blijkt redelijk wat onderhandeling te kosten.. maar toen de eigenaar van Knini Paati (een klein eilandje in de Suriname rivier in de jungle) zei dat hij geen kinderbedje heeft, maar wel een extra lat langs de lengte van het bed wil timmeren.. waren ze om! Hoppa geregeld! We gaan naar de jungle!! Helaas niet tijdens de kerstdagen, wat we graag wilden, maar meteen morgenochtend worden we opgehaald. hahaha ook goed!!

Bink, Grootje en ik halen Hero op van school. Hij is heel blij en vrolijk en heeft goed meegedaan op school!! Hij is eindelijk gewend!

Onderweg halen we Wiebe en Adri op uit de stad en gaan we lunchen bij ColonialResort, het restaurant daar heet De Botralie www.facebook.com/ColonialResortSuriname
Het resort is nog niet klaar. Er staan 5 TE mooie schattige houten oud-Surinaamse huisjes om in te logeren. Er moeten er nog 5 bij komen en dan gaat het pas echt open. Maar nu lijkt het al op een oud plantage dorpje. Het restant is wel open.. tenminste.. meteen tegelijk met ons komt de serveerster binnen. Een ontzettend leuk mens met een Javaans uiterlijk en een Belgisch accent. Ze is heel goedlachs en grappig. We hebben saotosoep en sateetjes gegeten en de jongens krijgen van haar gratis een heel mooi ijsje. Ze moeten het ongelofelijk snel opeten, want het smelt als je er naar kijkt. Gelukkig kunnen ze dat wel hahaha

De rest van de middag houden we weer relaxt. Morgen 3 uur met een busje en 1 uur met een bootje reizen om op onze bestemming in de jungle te komen!