In the jungle, the mighty jungle.. - Reisverslag uit Pokigron, Suriname van WiebePrina Zonen - WaarBenJij.nu In the jungle, the mighty jungle.. - Reisverslag uit Pokigron, Suriname van WiebePrina Zonen - WaarBenJij.nu

In the jungle, the mighty jungle..

Door: Adri Edenburg

Blijf op de hoogte en volg WiebePrina

22 December 2015 | Suriname, Pokigron

zaterdag 19 december

Knini Paati
knini-paati.com

zaterdag 19 december
Vandaag zijn we aan een drie-daagse trip door de jungle begonnen. Vanuit Paramaribo met een busje en onze gids Nelson zo'n 200 km gereden naar het binnenland. Bij de plaats Atjonie stopten we en zijn daar overgestapt in de boot. Na 80 minuten varen kwamen we aan op onze bestemming: Knini Paati. Midden in de jungle, maar toch met wat westerse luxe!

Om 9 uur ‚s morgens kwam Nelson zelf ons halen met zijn luxe busje. Gevuld met heerlijke drankjes en lekkere Surinaamse broodjes, belegd met kip en bakkeljauw.
Natuurlijk stopten we onderweg telkens om de benen te strekken of voor een sanitaire stop. Bij een van de dorpjes was ook een supermarktketen waar Wiebe en Willy nog een paar last minute schoenen kochten voor 5 Euro.

Opeens hield de weg op en stonden we bij de rivier. Een hele drukte was het daar van komende en gaande bootjes. Lange dunne bootjes met voldoende zitplaatsen en ruimte om voorraden en bagage mee te nemen. Nadat Nelson zijn busje had geparkeerd werden we verzocht in de boot te stappen. Voorzichtig in het midden lopen om de boot niet te laten schommelen. Ook al kunnen wij zwemmen en ondanks dat Bink zijn A-diploma heeft, moesten we toch een oranje zwemvest aantrekken. Op de boot waren ook twee helpers van Nelson die de boot bestuurden. Al vlug had de boot een lekker vaartje waarbij we een lekker zwoel windje onze warme hoofden lieten afkoelen. Onderweg genoten we van de grote groene jungle en de brede rivier. Behendig stuurde de "kapitein" de boot langs de grote stenen die in de rivier verspreid waren. Als we langs een dorp voeren zagen we kinderen in het water spelen en vrouwen de was doen in het water. Na een uur varen kwamen we in een nauwe doorgang in het water. De boot bleef steken en de mannen moesten met handkracht de boot door de nauwe doorgang zien te krijgen.
Het lukte niet en daarom moesten we zoveel mogelijk achter in de boot gaan zitten zodat de schroef van de buitenboordmotor in het water bleef. Na veel trekken en sjorren lukte het. De boot voer weer verder na dit spannende oponthoud! Na een kwartier kwamen we aan bij Nelsons eiland Knini Paati.

Nelson is druk aan het bouwen op zijn eiland. Een Nederlands echtpaar helpt hem daar bij samen met wat sterke inlanders.
Ik had minder luxe verwacht op deze jungle tocht. We kwamen in een (voor de jungle) luxe lodge. Echte beden met matrassen kussens en klamboes. Een echt toilet en douche die gevuld werd met regenwater. In de "eetkamer" stond een welkomstdrankjes voor ons klaar en een schaal met bananen en mango's. Ook had Olga voor ons al de lunch verzorgd die bestond uit bruine bonen met rijst. Nadat we onze weinige bagage in de lodge hadden gelegd probeerden Willy en Wiebe de uitnodigende hangmatten. Ook de kinderen wilde die wel eens proberen. Er was geen
plaats meer voor Prina en ik dus dan maar even een kleine siësta houden in de lodge. Na een uur riep Nelson ons voor een kleine kennismaking met zijn eiland. Hij vertelde ons over de verschillende vruchtbomen die hij gepland had: Annanas, papaja, cashew notenboom en meer waarvan ik de namen niet meer heb onthouden. Daarna ging hij ons voor naar "zijn" zwembad. We volgen hem naar beneden langs de oever van de kreek en
stapten even later op de grote natte en glibberige keien die we het
beste op onze blote voeten konden belopen. Even later kwamen we in een "waterkommetje" van ongeveer 2x2 meter waar het water van de rivier wild doorheen stroomde. Tot mijn verbazing was het water niet koud. Eerder warm. We moesten ons goed vast houden aan de stenen onder ons, om niet met het water meegenomen te worden. Bink en Hero vinden het prachtig.
Vooral die natuurlijke glijbaan die Bink had ontdekt en waar hij steeds vanaf kwam stromen. Voor onze grote lijven was 'ie iets te nauw en schaafde we onze ledematen iets te vaak over de groente zwarte stenen.

Eenmaal weer afgedroogd konden we chillen in de zitruimte. Daar speelden we met onze elektronica en speelden Willy en Prina het „Mens-erger-je-niet-kaartspel". Gelukkig hebben we hier midden in de jungle WiFi!

Als dinner kregen cassavesoep die we ons goed lieten smaken. Leuk ook om te horen hoe het Nederlandse echtpaar hier verzeild is geraakt.

Om 20 uur zijn we met Nelson in de boot gestapt om kaaimannen te spotten! Bink vond het reuze spannend! Het was pikkedonker en Nelson had een grote zaklamp.
Bink kreeg van de Hollandse meneer een lamp die je op je hoofd kon zetten. Voorzichtig stapten we in de boot. Voorzichtig voer Nelson de kreek uit de rivier op. Met de lampen schenen we over de oevers op zoek naar "twee rode lampjes". Na een half uurtje varen gaven we het op zonder een kaaiman gezien te hebben. Jammer! Wel zagen we een kikker en een krab. Na wat gedronken te hebben stapten we allemaal in onze bedjes.

Zondag 20 december
Niet zo heel lekker geslapen maar we mogen niet mopperen. Ik moet er niet aan denken dat we onze tent midden in de jungle hadden moeten opzetten!

Eerst lekker ontbijten en om 9 uur startten we met een boswandeling. Eerst weer een klein stukje met de boot, omdat we natuurlijk op een eiland zitten. Nelson ging ons voor aan land met in zijn hand een groot kapmes! Hij waarschuwde ons dat we goed moesten kijken waar we liepen. Een slang neemt de kleur aan van de grond en als we op hem stappen dan bijt hij! Onderweg kregen we weer veel uitleg over de verschillende bomen die we tegenkwamen. Onder andere de "telefoonboom". Als je met je kapmes op deze boom slaat dan is het geluid wel 7 km verder te horen! De boom werd ook gebruikt om te communiceren. Veel dieren zijn we helaas niet tegengekomen. Wel een grote blauwe vlinder, een giftige kikker en het nest van een tarantula spin. Na een rondje van drie kwartier stapten we weer in de boot om naar het eiland te gaan. Daar hebben we weer lekker gezwommen en mochten we om 12 uur aan de lunch die bestond uit rijst
met paksoi en een lekker gebakken visje.
Nu even siësta want straks gaan we een tocht maken met de boot naar een dorp!

De oom van Nelson brengt ons met de boot naar een ander eilandje dat we te voet moeten oversteken. Aan de andere oever ligt een nieuwe boot op ons te wachten met een nieuwe gids. Hij heet Bernhard en is een "kapitein" van zijn dorp. Het dorp heet Aurora en heeft een authentieke gemeenschap en een christelijke gemeenschap. Wij meren aan bij het gezondheidscentrum. Dat ziet er erg professioneel uit. Het is een mini ziekenhuis met mooie huisjes er omheen voor het medisch personeel. We lopen verder via de landingsbaan van het dorp. Mocht er een patiënt ernstig ziek zijn dan wordt er contact opgenomen met Paramaribo die dan een vliegtuigje stuurt om de patiënt te halen.
Het dorp ziet er voor ons misschien primitief uit. Maar wat heb je nu eigenlijk nodig in het leven? Als je een dak boven je hoofd hebt, iedere dag te eten en een paar kleren aan je lijf dan moet dat toch voldoende zijn? Wat kunnen wij dan moeilijk doen in het westen. Hier kom je echt tot bezinning!
We zien kinderen spelen. Ik krijg spontaan van een klein meisje een mango in mijn handen gedrukt. En ze loopt giegelend hard weg. We zien eenvoudige huisjes gemaakt van planken en een palmbladeren dak. Vrouwen zijn bezig met het eten of zitten gezellig bij elkaar. Ze willen liever niet dat we ze fotograferen dus doe ik dat ook niet. Er is een souvenir winkeltje waar we wat huisvlijt artikelen kopen. Ik zie een eenvoudige supermarkt waar men de belangrijkste artikelen kan kopen. Wat er niet is moet je met een bootreis van 80 minuten gaan halen.
Er is zelfs een bank. De enige in deze jungle! Tot slot bezoeken we het kerkje. Het is een gereformeerde kerk. We nemen afscheid van onze gids en laten ons weer naar Knini Paati varen.

Weer in ons kampement geven we ons over aan een uurtje chillen in de zitkamer. Iedereen is aangesloten op de elektronische apparatuur behalve Willy. Maar gelukkig heeft zij een reader en kan toch met ons meedoen. Aan het eind van de middag hoor ik Wiebe en Bink in de verte zich amuseren in het "zwembad”. Ik besluit ook maar even een duikje te nemen.

Als diner stond en heerlijke bami voor ons klaar met kip van de BBQ. We bleven nog gezellig natafelen met Cock en Tony, het Nederlandse vrijwilligers echtpaar dat hier is komen werken.

Maandag 21 december 2015
Vandaag ben ik al om 5 uur wakker en wil het buiten licht zien worden maar wil ook de anderen niet wakker maken. Dus blijf ik nog maar even liggen en doe met Aad een spelletje Word-On. Het is hier 4 uur vroeger dan in Nederland. Tegen half zeven loopt Hero onze kamer in en dat is voor mij het sein om er uit te komen. Bink ligt in het tweepersoonsbed bij Grootje en komt er nu ook uit.
Na het ontbijt hebben we een vrije ochtend en vertrekken na de lunch weer naar Paramaribo.

Om half 1 stapten we in de boot. Het is een mooie dag en de zon schijnt fel op mijn witte knieën. Met het windje dat we vangen merk ik niet dat ik lichtelijk aan het verbranden ben. Halverwege moeten we uit de boot stappen omdat we anders niet door de nauwe doorgang komen. Onderweg komen we Nelson tegen die een nieuwe lading junglegangers naar zijn eiland brengt. Bij Atjonie aangekomen kunnen we vrijwel direct in het busje van Jeff stappen. Rond 18 uur komen we thuis en besluiten maar even een patatje met een burger te kopen. Die vallen een beetje tegen omdat het vet er van afloopt. Ondanks dat hebben we schitterende dagen gehad in de jungle!

(op de kaart is 'Pokigron' aangetekend als plek waar we zijn... het eilandje Pnini Paati ligt dichter in de buurt van Aurora, maar dat wil google niet laten zien ..en als je dan toch al op die kaart kijkt... als je groot inzoomt, zie je bij Aurora 4 eilandjes in de Suriname rivier liggen. Knini Paati is het eiland dat het meest rechtsboven ligt van deze 4 eilandjes)

• 22 December 2015 - 02:58

Irma:

Hallo familie, wat ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen. Zoals jullie weten durf ik niet te vliegen. Maar zo ben ik ook op ontdekkingsreis. De foto's doen de rest! Geniet er van en groetjes aan iedereen! Hele fijne feestdagen! Groetjes uit Schiedam,
    Irma