Nieuw jaar - nieuw huis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van WiebePrina Zonen - WaarBenJij.nu Nieuw jaar - nieuw huis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van WiebePrina Zonen - WaarBenJij.nu

Nieuw jaar - nieuw huis

Door: prina

Blijf op de hoogte en volg WiebePrina

04 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

vrijdag 1 januari 2016
Het Ontbijt.. het belangrijkste van de dag

Het was heerlijk slapen in ons ‚oude’ huisje. Lekkere matrassen en een stukje koeler. Om 7 uur kwam Hero onze kamer ingetrippeld en bleef tussen ons in nog even door kroelen en soezen. Hmmm dat is zo lekker. Bink kwam er om 8 uur bij en om half 9 roept Wiebe opeens dat we voor het ontbijt zijn uitgenodigd bij Eddie&Jennifer hahaha

Dat ontbijt is heerlijk ontspannen en gezellig. Jennifer maakt omeletjes met verse basilicum van eigen balkon, Eddy rommelt wat rond, Wiebe maakt koffie, de jongens kijken Cartoon Network.. we zitten natúúrlijk buiten. De keuken van Eddie&Jennifer IS buiten. Wat een ongelofelijke luxe. Ze eten altijd buiten de deur ;) (ik pik je grap even Eddie haha)
Gloria loopt langs het huis.. ze heeft net een rondje gerend!! Whaa!! Hoe stoerr. Kom erbij! We maken net koffie! En ook de worstjes met een rood uitje staan lekker te bakken.. er is nog kerstbrood en ook gekookte eitjes.. wederom een waar walhalla. Er komt nog een buurman gelukkig nieuwjaar wensen en ook hij blijft lekker zitten en mee ontbijten.

Van het hele Owru Yari feest, zijn het ‚bodempje leggen’ bij Gloria en het ontbijten bij Jennifer het leukste hahaha

Thuis doen we niet veel meer. Relaxen zo hard dat we de lunch overslaan, pakken alvast wat tassen en koffers in (morgen verhuizen we naar een ander huisje. Naar Kekemba resort op de Mangolaan. Daar hebben we vorige keer ook gelogeerd en beviel hel goed. makkelijker toegankelijk zwembad, nog 8 andere kleine bungalowtjes en een gastheer die regelmatig groot en surinaams kookt, waar we bij mogen aanschuiven en last but not least.. een stukje dichter bij de stad.)
Nog even een zeer verfrissende duik in het zwembadje en na het eten naar bed.

Gelukkig zijn de kinderen te moe om te horen dat vannacht weer oud&nieuw wordt gevierd.. tenminste.. aan het vuurwerk te horen. Suriname heeft oneindig vuurwerk lijkt wel hahaha



zaterdag 2 januari
verhuisdag

Jaaa vandaag verhuizen we naar het huis waar we eigenlijk de gehele tijd hadden willen zitten.
Wiebe rijdt eerst de spullen naar de Mangolaan.. sjonge.. wat verzamel je opeens veel in zo’n korte tijd! We hebben haast het dubbele van wat we meegenomen hebben in het vliegtuig! En we hebben niet eens echt goed gewinkeld.

Wiebe komt terug om ons te verhuizen.. maar het blijkt dat we niet hetzelfde huis hebben als we vorige keer hadden. Zo. Dat vind ik echt een MEGA bummer. We hebben nu een kleiner huisje AAN het zwembad. Dat wordt onmogelijk met Hero. En hoezo kleiner? ai ai ai. Ik baal. ..en dat wil ik eigenlijk niet.

Bij aankomst blijkt mijn gebaal voor niks. gelukkig. Het huisje is echt súper mooi. Klein, maar gezellig klein, koeler, nieuwe matrassen, een stapelbed voor de jongens, maar het onderste bed is een 2 persoonsbed.. dus kan Hero er niet uitvallen. JA. GOEDGEKEURD!
..op het uitzicht op het zwembad na dan. Hero ziet het zwembad. Dus hij wil IN het zwembad. Hier moeten we even creatief voor zijn. Dat begint eigenlijk gewoon met de deur van het huisje dicht doen hahaha de jongens zijn druk aan het spelen. Dan kan ik alle tassen uitruimen en Wiebe gaat de gehuurde auto terug brengen en boodschappen doen. We zitten nu dichter in de stad. We willen kijken of het lukt om de kinderen met de fiets naar school te brengen. Dan gaan we dus alles fietsend doen en geen auto meer. Ik wil dat heel graag! Ik voel me hier alweer dichtgroeien en naast een paar keer ‚s morgens een rondje rennen (wat alleen maar kan als ik tussen half 7 en 7 ga beginnen, later wordt het te heet en vroeger is het nog donker) ..is er weinig beweging. Als de scholen weer beginnen ga ik weer kickboksen. Heb via mijn Utrechtse boksschool een adres hier door gekregen.. blijkt de boksschoolhoudster 7x wereldkampioen, 1x europees kampioen en 2x Nederlands kampioen te zijn geweest. Ja dan! Van Ilonka Elmont wil ik leren :D Ze zit nu alleen vanwege een training en vakantie in Thailand.

Oh wat is het hier mooi!! Had ik dat al gezegd? hahaha
sMiddags nemen we eindelijk een duik in het zwembad. Wat ben ik blij met Bink z’n zwemdiploma.. ik kan hier namelijk net zelf, op de puntjes van m’n tenen, staan. Dus kunnen er geen 2 kinderen om m’n nek hangen! Hero vindt het geweldig en spettert en springt in het rond.. maar ik moet ‚m wel vasthouden! Kon ik ook maar hakken aan in het zwembad, dat zou een stuk makkelijker zijn hahaha

Aan het eind van de middag gaan we toch maar even de stad in om alvast fietsen te regelen. Dan kunnen we morgen de fietsroute naar de scholen uitvogelen als er geen verkeer op straat is en maandag de route fietsen mét verkeer.. als dat prima verloopt hoeven we geen auto.. en anders moeten we maandag dus wel een auto regelen.

We gaan naar de Cardy fietsverhuur op de Anton Drachten weg. Vier jaar geleden hebben we daar ook gehuurd. De dame die daar werkte was toen helemaal weg van Hero. Ze noemde hem ‚mijn vriendje’ en regelmatige kregen we een dag fietsverhuur gratis en volgens mij hebben we nooit voor zijn kinder fietsstoel hoeven betalen.
Hoe bizar.. we lopen het erf op, zij komt op ons af, staat stil en zegt ‚Hey! Mijn vriendje is er weer!’ hahaha nou ja! We hebben nooit meer contact gehad tussendoor! Ze regelt 2 ‚stagiaire fietsen’ voor ons ..in Nederland zouden we het ‚stationsfietsen’ noemen hahaha, met twee goede kinderzitjes achterop. Met een tandem fietsen is toch wat onhandiger en het verkeer hier is erg druk en snel, rijdt links en er zijn geen fietspaden, dus liever hebben we Bink ook achterop, dan een veel te lange fiets door de stad.
Naar huis fietsen gaat heerlijk.



zondag 3 januari
fietsroutedag

We zijn bekaf gaan slapen. Hero voelt zich de koning in zijn bed en vind het geweldig dat hij er zo uit kan stappen! Dus steeds staat hij met een ontiegelijk stout lachend hoofd in de woonkamer. Boos worden en straffen helpt voor geen meter. Wel om in het donker ook in de kamer te gaan staan, en elke keer als je twee witte beentjes tevoorschijn ziet komen, hard roepen ‚Hero! In je bed!’ dan floept hij zo snel weer z’n bed in. Maar even later hoor je hem herhalen wat je gezegd hebt. „Heo, in bed! hahahaha” ..ongeloofelijk. Het is ook erg moeilijk om boos op ‚m te zijn. Het spel heeft 2 uur geduurd. 22:5 uur slaapt hij eindelijk.
Om 6 uur voelen we kleine armpjes en beentjes ons bed in kruipen… nee Hero.. je moet nog slapen… en dat doet hij. Tussen ons in. Ik vind hem wat warm aanvoelen. Maar dat komt misschien van de dekens en het slapen.
Ik ben dan allang wakker, maar Hero slaapt tot half 8 en Bink zelfs nóg langer! Dat doen ze anders nooit! Lekkere bedden en koelere kamers :) Maar Hero is echt heet. Hij gedraagt zich normaal. Toch wel.
Als we gaan ontbijten, vind ik het raar dat hij nog steeds zo warm is. Ik meet z’n temperatuur (Jawel Merlijn.. dit keer is de thermomeer mee! Ik luister naar je) en is hij 39.2graden. Hij krijgt een pilletje en we gaan ontbijten. Na een half kommetje yoghurt weigert Hero opeens te eten en flasshhh… hij kotst me onder. Dus toch.
We douchen, Wiebe kleed hem aan, en na het aankleden blijft hij liggen.. en valt in slaap.

Bink is blij. Want als Hero ziek is gaan we niet fietsen, maar kan hij vast wel met iemand gaan zwemmen.
Wiebe gaat met hem zwemmen.

Even later komt Hero ook naar buiten en loopt al ‚bad’ gebarend, zo naar het zwembad trapje en wil gaan zwemmen. Het kost me grootse moeite om ‚m uit te leggen dat hij niet kan zwemmen. We gaan boekjes lezen in de hangmat en bekijkt liedjes op de iPad. Hmmm zo is dat best lekker relaxen.

Wiebe gaat met de fiets op onderzoek uit naar een supermarkt hier in de buurt en fietst al meteen de helft van de schoolfietsroute.
Na de lunch ga ik de route fietsen, om toch in te kunnen schatten hoe lang we er over doen, of de wegen goed te doen zijn, of er veel verkeer zal zijn, maar belangrijker natuurlijk.. hoe komen we op school. Om 7 uur ‚s morgens wil ik nog geen stress hebben namelijk. Bink moet om half 8 op school zijn. Hero om 8 uur. Om 12:30 uur is Hero uit en Bink is om 13 uur uit. De scholen liggen bij elkaar in de buurt. Dat is mooi.

ik schrijf alle straten op die ik in moet slaan. het is ene gigantische waslijst!! Echt kriskras door allerlei wijken. Maar als je zo aan het fietsen bent.. langs stukjes jungle, langs vervallen houten huizen, langs moderne grote huizen, over zandweggetjes, geasfalteerde weggetjes, stenen weggetjes.. is het eigenlijk gewoon heerlijk! ik kom nog een platgetrapte slang tegen met mooie kleurtjes en fiets langs allerlei mooie straatnamen.
Het leek ingewikkeld, maar na 35 minuten (zonder verkeer en zonder kind achterop) ben ik dan toch bij school. Oké. Morgen misschien 45 minuten voor uit trekken.

Nou. Dat ging erg goed. Dan fiets ik nu lekker de stad in :D Heerlijk! Hoewel.. mijn billen zijn toch te mager. Ze beginnen ontzettend zeer te doen van het zadel. Er zou eventueel nog ene kleine mogelijkheid kunnen zijn dat het zadel te hard is, maar daar ga ik nu maar even niet van uit.

De stad is stil en leeg. Gek zeg om t zo te zien. De afgelopen weken was het zo gigantisch druk, dat je de straten zelf niet eens kon zien. Non stop files overal. Het is zondag, dan moet een specifiek tentje aan de Waterkant eten hebben. Dit tentje heeft alleen op zondag eten. Zij hebben Creools eten. Ik ga er langs.. Jaaaa ze hebben eten! Ik bestel e i n d e l i j k BBmetR. Dat wil ik daar al zó lang eten! Bruine Bonen met Rijst. Ik weet. Het klinkt niet lekker (voor de niet-Surinamers onder ons) maar OMG dat ís het zéker wel!! ik bestel 2 porties, maar zie nu al dat we daar samen 2x van kunnen eten. Hè wat vervelend. hahaha

Bij thuiskomst zijn Bink en Wiebe weer aan het zwemmen. Wiebe was bezig geweest om Hero ook om te kleden voor het zwemmen, maar tijdens het omkleden is hij weer in slaap gevallen hahahaha ohhh wat sneu voor ‚m. Hij ligt voor pampus op bed.
Fietsen is heerlijk, maar zodra je afstapt begin je pas te zweten! Dus ik duik ook het zwembad in. Heerlijk.

Daarna de BBmetR eten ..weer heeeerlijk.
Hero eet gelukkig een beetje mee, maar is ‚s avonds te moe om te keten. hij valt meteen in slaap. Heeeeeerlijk.

  • 04 Januari 2016 - 04:08

    Prina:

    Hi Prien,
    Dat is echt genieten daar als ik je verhalen zo lees. Wanneer gaan jullie je werk daar doen??
    Is Hero weer koortsvrij??
    Wij zijn hier nog 17 dgn, ik vind het weer heerlijk om straks naar huis te gaan!
    Ik volg je verhalen op de voet, makkelijk dat je er nu een link bij zet!
    Dikke kus voor jullie allemaal

  • 04 Januari 2016 - 08:10

    Merlijn:

    Olé en hulde voor de thermometer hahahaha! Scheelt je weer een rondje dokter toch ;-)
    Goed verhaal weer! Zit meteen in tropische sferen zo op 4 januari haha!! Succes met de fietstocht naar school vandaag!! Doe voorzichtig! Xx

  • 04 Januari 2016 - 08:12

    Robbert L.:

    Woohooo! Volgens mij zitten jullie in een paradijsje! Heerlijk!

  • 04 Januari 2016 - 10:05

    Adri Edenburg:

    Hoi Prina, Wiebe, Bink en Hero,

    Als ik je verhaal lees dan is het toch weer een beetje opnieuw beginnen he? Maar ik geloof dat jullie je al aardig hebben aangepast in de nieuwe situatie.
    Al valt 45 minuten fietsen om bij de scholen te komen toch wel wat tegen. Dat betekend dagelijks 3 uur fietsen! Ik zou toch maar wat aan dat zadel gaan doen, haha.

    Willy en ik zitten hier met een klein beetje grieperig gevoel thuis. Denk dat het door de overgang van het klimaat komt.

    Succes vandaag met de "Tour de Ecole"!

  • 04 Januari 2016 - 14:32

    Miriam:

    Lieve Prina, wat mooi dat jullie dit allemaal samen beleven! En elke dag een duik in het zwembad, hoe heerlijk, zou ik ook wel weer willen! :-) Veel liefs!

  • 04 Januari 2016 - 15:02

    Renske:

    Lieve Prien,

    Ik heb zin in BBmetR, lijkt mij heerlijk!
    Enjoy!

    Liefs,
    Renske

  • 04 Januari 2016 - 20:03

    Gijs:

    Lieve Prina,

    Geen stress, maar alles kalmpjes aan! Heerlijk dat buitenleven, hier nat en kil, ik kan enig jaloers gevoel maar moeilijk onderdrukken hihi.

    Geniet ervan en groet aan je mannen!

    Liefs,
    Gijs (en ook vam Stijn en Margriet)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

WiebePrina

We zijn verliefd op Suriname. Elke 4 jaar, 3 maanden er wonen? Oké! :) Onze vorige blog van 2012 kun je lezen op: http://blankenberg-edenburg.blogspot.com/

Actief sinds 11 Dec. 2015
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 6924

Voorgaande reizen:

08 December 2015 - 03 Maart 2016

Surinaams Avontuur

Landen bezocht: